HOME

Gecreëerd: 12/11/2008

Laatst gewijzigd:


Leukaemia & Lymphoma Research Fund

Introductie

Route

Reisverslag

Paklijst

LRF

Sponsors

Links

Gastenboek


Email










Free counter and web stats
 

Reisverslag



2 0 0 9

WeekDag
 ZMDWDVZ
11234567
2891011121314
315161718192021
422232425262728
529303132333435
636373839404142
743444546474849
85051525354  


2 0 1 0

WeekDag
 ZZMDWDV
11234567
 89
TOP


Opmerkingen

  • Aanrader: fietswinkel 'Atro Sykkel' aan de Sundtsvei 2 in Nesstun. Top service. Ik ben er langs geweest om navraag te doen over een pedaalsleutel i.v.m. de geplande demontage op het vliegveld de dag er op. Ze hadden geen sleutels op voorraad maar boden direct hun eigen sleutel aan ondanks dat zij 5 minuten later gingen sluiten. De volgende dag terugbrengen was geen probleem ('leg maar ergens achter de stapel pallets naast de deur, dan vinden we hem wel'). Waar maak je dit staaltje van goed vertrouwen nog mee en dit alles zonder betaling van enige borg? Door deze service kon ik de pedalen alvast 'los' maken, zodat ik op het vliegveld ze zonder problemen kon demonteren met mijn kleine bahco.

  • Afknapper: Kinkell Braes Caravan Park in St. Andrews. 's Avond om 20:00 uur, stort regen, 13 °C, straffe wind en door en door nat maar geen plaats voor een fietser met een tentje ter grote van een postzegel met als reden dat ik niet had gereserveerd. Plaats of niet, regels zijn regels. Na mij werd om de zelfde reden een Frans echtpaar met nota bene een auto vol met kinderen de toegang geweigerd. Kampbeheerder is simpelweg een grote hufter.

  • Uitputtend: 25% stijgingen in North York Moors.

  • Gevaarlijk: sommige delen van de route.

  • Mooi: een aantal Noorse meiden ontmoet die een deel van de zelfde route aflegden.

  • Heet: hittegolf in Noorwegen - en niet gerelateerd aan bovenstaande - hoewel?

  • Nat: Schotland.

  • Vermoeiend: ruim 50 ansichtkaarten schrijven tijdens mijn 'rustdag' in Edinburg.

  • Plezierig: ontmoeting andere Lotus 7 clubleden.

  • Winderig: Duitsland, Denemarken en Orkney.

  • Snel: vlucht van Bergen naar Kirkwall.

  • Bevredigend: thuis arriveren in goede gezondheid en zonder noemenswaardige problemen met de fiets.

  • Meevaller : ruim 15 kg afgevallen.

TOP


Een korte samenvatting


MAG HET EEN PONTJE MEER ZIJN
Een rondje Noordzee op de fiets


Inleiding

In eerste instantie had ik voor dit jaar een rondje New Zealand op het programma staan, maar door familieomstandigheden heb ik dit plan vooralsnog in de ijskast moeten zetten. Dat werd dus naarstig zoeken naar een redelijk alternatief met voldoende mogelijkheden om de reis indien gewenst eenvoudig te onderbreken. Al snel viel de keus op een rondje Noordzee. Al het een en ander hierover vernomen doordat kennissen van een collega deze trip enige jaren geleden hebben uitgevoerd. Nou ja, uitgevoerd, na maanden onderweg te zijn werden de fietsen in Edingburg gestolen waardoor de reis naar huis werd vervolgd per vliegtuig. Niet bepaald het vooruitzicht dat mij voor ogen staat. En met slechts 8 weken ter beschikking zal het om meerdere redenen een race tegen de klok worden.

TOP

Tegenwind, tegenwind en nog eens tegenwind

Door de route tegen de klok in te fietsen zou je verwachten dat ik enig voordeel van de wind zou hebben. Nou, dat viel even tegen zeg. Vanaf de eerste dag richting noordoost heb ik tegenwind die bijna de gehele trip richting Skagen in Noord Denemarken zal aanhouden. Door de slingerende route langs de Duitse kust heb ik slechts een enkele keer het windje schuin in de rug mogen ervaren (dan waardeer je het trouwens des te meer). En als het nou een lichte bries zou zijn dan heb ik er nog vrede mee, maar niets van dat alles. Gewoon weg een stevige bries waardoor het gemiddelde zo nu terug zakt naar 16 km//u en daarmee de eindbestemming van dag verder lijkt dan ooit. Zwaar hakkend ploeg ik zo verder en krijg zo nu en dan als dank een regenbui te verwerken. Deze vakantie zal wel eens totaal anders kunnen uitpakken als alle voorgaande fietsvakantie (behalve dan natuurlijk het rondje Denemarken van 10 jaar geleden). Eenmaal in Denemarken laat het weer zich van de betere kant zien. Nee, die wind blijft natuurlijk, ik praat hier alleen maar over de aanwezigheid van de zon. Die zelfde zon is trouwens een grote bijdrage aan het welslagen van een fietsvakantie, omdat je immers aan het eind van de dag lekker voor je tent zittend kan nagenieten van de omgeving en de geleverde prestatie.

TOP

Berg en dal

Na het glooiende landschap van Denemarken volgt het fraaie heuvelland van Zweden en Noorwegen doorweven met baaien, de een nog mooier dan de ander. En om van eiland naar eiland te geraken moet er veelvuldig gebruik worden gemaakt van pontjes. Die sluiten qua vertrektijd waarschijnlijk prima aan op de snelheid van de automobilist maar dat een fietser die tijd niet haalt moge duidelijk zijn. En zo heb ik hier menigmaal een pontje voor mijn neus zien vertrekken. Campings hanteren hier over het algemeen een standaard tarief gebaseerd op 6 personen, caravan en auto. En daar wordt niet vanaf geweken wat ik als eenzame fietser met een tentje ter grote van een postzegel tamelijk frustrerend vind met een lichtelijk gevoel van oplichting. Meestal zijn dit de campings waar een of andere snotneus de receptie bemant als vakantiebaantje en men waarschijnlijk dit eenheidstarief hanteert uit gemakzucht. De route langs de kust van Zweden en Noorwegen volgt over het algemeen de lijn van de kust en vooral in Noorwegen betekent dit dat de route frequent omhoog en omlaag gaat. En na iedere beklimming weet je dat je weldra weer op zeeniveau bij een of andere fraai fjord zal eindigen om daarna weer het zelfde kunstje te herhalen. Persoonlijk vind ik dit een stuk vermoeiender fietsen dan in de Alpen waar je onderaan een pas start en na verloop van tijd boven komt om daarna weer af te dalen. Nou ja, ik ben in Noorwegen natuurlijk niet voor niets de plaatsnaam 'Bergendal' tegen gekomen.

Gelukkig is het weer in Scandinavië mij gunstig gezind en hoef ik al dat geklim niet in de stromende regen te volbrengen zoals ik vooraf in menig verslag van andere fietsers heb gelezen. Iets anders wat mij vooral in Noorwegen de eerste paar dagen heeft verbaasd is de logica waarop fietspaden zijn aangelegd. Zelden heb ik in het begin zo vaak van weghelft moeten wisselen als hier. Dan weer ligt het fietspad rechts en een paar 100 meter verderop moet je voor een 10-tal meters weer naar links. Wees ook niet verbaast als er dan ineens een vangrail tussen zit waardoor je niet verder kunt of dat het asfalt ineens overgaat in grind en dat in een afdaling. Of je volgt een fietspad wat overgaat in een grevelpad wat op zijn beurt plotsklaps eindigt in iemands achtertuin. En dat alles natuurlijk zonder enige aanwijzing. Ja, ik weet het, in Nederland zijn we op dat gebied behoorlijk verwend en is hier meer sprake van overdaad. Ondanks dit alles gelukt het mij zonder al te grote problemen Bergen te bereiken en wel een week eerder dan gepland.

TOP

Caravanparken

Na 1½ uur vliegen sta ik op het vliegveldje van Orkney mijn fiets weer te monteren die de reis gelukkig zonder schade heeft doorstaan. Niet alleen is het even wennen om aan de linkerzijde van de weg te fietsen maar ook aan het weer en het grauwe desolate landschap. Na een dag op Orkney vraag ik mij af waarom iemand er voor kiest om hier te wonen: groen heuvelland, veel schapen en geen enkele beschutting tegen de wind. Geen wonder dat er een grote wiskey-stokerij is. De Schotse hooglanden doen qua gevoel niet veel onder wat dat betreft hoewel en wel meer bos is geplant. Maar ook hier kun je uren (in de regen) rondfietsen zonder iemand tegen te komen. Op de smalle binnenwegen eerder een voordeel dan een nadeel. De North Sea Cycle Route gaat jammer genoeg niet de gehele weg over autoloze paden en word ik soms noodgedwongen de drukke weg op gedirigeerd wat met het vele vrachtverkeer soms tot grijze haren leidt. Naarmate de grote steden naderen ervaar ik ook het gedrag van opgeschoten knapen die in hun Subaru Impreza's met een lawaai uitlaat er veel plezier in schijnen te hebben om een eenzame fietser van de weg te drukken. Tenminste, men probeert het maar het kiezen van de juiste bewoording met bijgaand handgebaar is voor de meesten voldoende reden om weer gas bij te geven. Maar van ontspannen fietsen is dan echter geen sprake. En hoe harder het volume van de radio des te lager het IQ, lijkt hier zeker op te gaan. Gelukkig maakt de omgeving en de natuur veel goed.

Het zoeken naar een geschikte slaapplaats is langs de Engelse kust minder eenvoudig dan het lijkt. Soms volg je vele kilometers een verwijzing naar een camping om er achter te komen dat de camping is overgegaan in een 'new development' oftewel een caravanpark: een terrein vol gepakt met splinternieuwe stacaravans. En het is schijnbaar bij niemand opgekomen om die verdomde bordjes richting camping te verwijderen. Nee, dat is aan de council (= gemeente), niet hun probleem. Nou, in Nederland hadden we dit soort borden allang zelf verwijderd maar het is bij ons vaak ook die zelfde assertiviteit die een aantal negatieve reacties oproept. Wat de reden is van deze grootschalige opkomst van de caravanparken laat zich raden. En heb je dan uiteindelijk een geschikte camping gevonden dan krijg je een enkele keer te horen dat er geen plaats is voor een tent, omdat je niet hebt gereserveerd. Hoe gek kun je het maken. En als het op dat moment stortregent, je door en door nat bent, hard waait, het slechts 13° Celcius is om 8 uur 's avonds is zelfs voor de doorgewinterde hufter achter de receptie St. Andrews (Schotland) geen enkele reden om van die regels af te wijken. Gelukkig wordt dit negatief gedrag later weer goedgemaakt door positieve ervaringen, want anders had ik immers nooit de Familie McQueen van de B&B in St. Andrews ontmoet met hun fraaie collectie van tientallen gerestaureerde stationaire motoren. Het geringe verkeer op de vele landweggetjes zorgt voor verrassende ontmoetingen met jonge vossen, herten en ander wild wat achterloos op de weg loopt zonder dat zij die eenzame fietser achter zich opmerken. In sommige gevallen kan zo'n voorval zelfs minuten lang duren alvorens zij enigszins verschrikt omkijken om er dan als een speer (of soms letterlijk als een haas) van door te gaan. Prachtig gewoon en het zijn dit soort momenten die een fietsvakantie zo bijzonder maken.

TOP

Naschrift

Omdat de officiële Noordzee route eigenlijk begint bij Boulogne-sur-Mer in Frankrijk, had ik na de trip van vorig jaar nog steeds het gevoel dat ik een stukje had over geslagen. Had ik vorig jaar geweten dat ik de route tot aan Harwich in 7 weken kon volbrengen i.p.v. de geplande 8 weken, en als ik niet een paar dagen had doorgebracht bij Engelse vrienden, dan had ik dit laatste stuk er vorig jaar bij aangeplakt. Welnu, die laatste 950 km zijn alsnog in augustus 2010 fietsend afgelegd. En omdat ik slechts één week de tijd had, moest er een paar dagen flink doorgefietst worden met uitschieters van 170 km per dag. Mooie route via Harwich met een boog bovenlangs en dwars door London. Daarna de doorsteekt naar Dover. Vanaf Boulogne, de kustroute weer opgepikt om zo via Calais, Blankenbergen, Vlissingen, Breskens en Breda weer huiswaarts te keren. Jammer genoeg (te) veel regen en erg straffe tegenwind, maar de trip is volbracht en ik kan nu zeggen dat ik de gehele Noordzee route heb gefietst. Een ervaring die niemand mij afpakt.

TOP

Samenvatting

Een fietsvakantie met behoorlijk wat contrasten op alle mogelijke vlakken. En op de vraag of dit voor herhaling vatbaar is moet ik vooralsnog het antwoord schuldig blijven. Daarvoor waren de contrasten te groot. Zweden is waarschijnlijk een land waar ik in de toekomst nog wel een keertje doorheen wil fietsen. Misschien te combineren met een retourtje Noordkaap.

Totaal aantal landen:9 (Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Schotland, Engeland, Frankrijk en België)
Lekke banden:NUL ! ! !
Onverharde wegen:veel
Totaal aan km's:5365 + 965 = 6330 km
Korst gefietste afstand per dag:5 km (met overtocht Harwich-Hoek van Holland)
Langst gefietste afstand per dag:170 km

TOP


Week 1 (2009)

Datum:14 juni 2009
Van:Utrecht
Naar:Heerde
Camping:familie bezoek
Afstand:92 km

De bekende Naald aan de Zwolseweg in Apeldoorn.Dit jaar is de voorbereiding niet anders dan voorgaande keren: op het aller laatste moment toch nog veel doen. Ik moet daar toch maar eens mee stoppen, want al dat gehaast is nergens voor nodig als de planning wat beter wordt gevolgd. Afgelopen week nog veel nieuwe onderdelen aan de fiets gemonteerd die aan vervanging toe waren (en slecht verkrijgbaar doordat de fiets al op leeftijd begint te geraken). En ook nu weer sta ik de morgen voor het vertrek nog speling in het balhoofdlager te verhelpen, terwijl ik ook nog alles moet inpakken. Ik heb trouwens nog nooit zoveel kilo's aan reisgidsen moeten meenemen als deze keer. Mede doordat ik pas aan het begin van de avond in Heerde word verwacht vertrek ik pas om 11:00 uur. Ondertussen is het flink gaan regenen, zodat de lichte tegenzin om te vertrekken nog eens wordt versterkt. Ik kan me dit gevoel niet herinneren bij voorgaande fietstochten, dus mogelijk dat het weer (en de extreme drukte vooraf) hier debet aan is. Omdat de route door Soest loopt, maak ik even een korte stop bij mijn ouders. Na een kort afscheid en een paar foto's gaat het verder richting Amersfoort alwaar zojuist een marathon aan de gang is. Ik tref het wel. Volop belangstelling voor de lopers maar weinig oog voor een eenzame fietser op het fietspad. Het is dan ook flink oppassen geblazen om ongelukken te voorkomen. Ondertussen regent het nog steeds, het ene moment harder dan het andere. Gelukkig heb ik mijn overschoenen bij vertrek aangedaan, zodat de voeten nog steeds droog aanvoelen. Geen overbodige luxe, want echt warm is het niet. Via de N310 vervolg ik de weg naar Nieuw Milligen waarna deze over gaat in de N344. Vanaf dat moment gaat de weg gestaag omhoog wat ik door de regen in niet direct in de gaten heb. Ik denk in eerste instantie dat de benen van elastiek beginnen te worden, omdat langzaam de snelheid er uit gaat. Een korte blik achterom en weldra is een en ander duidelijk. Het gaat hier omhoog en voor Nederlandse begrippen nogal behoorlijk. Maar na iedere stijging volgt weer een plezierige afdaling en niet lang daarna fiets ik fluitend Apeldoorn binnen, klaart het weer enigszins op en is het weldra droog. Ik stop even bij de bekende Naald tegenover Paleis het Loo en besef me dan op eens dat dit de plek is waar op Koninginnedag 8 mensen zijn omgekomen als gevolg van een aanslag door een gestoorde maniak. Een rilling loopt over mijn rug bij deze gedachte. Daarna is het nog maar een klein stukje fietsen naar Heerde alwaar ik vroeger arriveer dan gepland (en verwacht). Nog niemand thuis dus dat wordt wachten op de stoep maar gelukkig is dit slecht van korte duur. Het eten smaakt in ieder geval goed en de wijn is prima. Dit is tevens het adres waar ik voorlopig de laatste nachtrust geniet in een echt bed.

TOP

Datum:15 juni 2009
Van:Heerde
Naar:Nieuweschans
Camping:Camping Holland Poort
Afstand:162 km

Struisvogels ergens onderweg.Vroeg opgestaan om allereerst het voorwiel om te draaien (loopvlak volgt te veel de groeven in de weg wat een onrustig stuurgedrag oplevert). Ik krijg de vraag of ik al zin heb in de aanstaande fietstocht. Helaas moet ik het antwoord schuldig blijven. De drukte vooraf en het slechte weer van gisteren zal hier ongetwijfeld debet aan zijn. Nee, die zin zou nog even op zich laten wachten gelijk ook het noodzakelijke ritme. Dit proces zou trouwens deze keer langer duren dan gebruikelijk. Het spek met eieren ontbijt smaakt voortreffelijk. Met lichte tegenzin stap ik om even over 09:00 uur op de fiets. Het geplande einddoel van vandaag lijkt verder weg dan ooit. Amper op weg constateer ik dat de km-teller het niet doet. Wat blijkt, als je het wiel omdraait zorg er dan ook voor dat de sensor weer aan de juiste kant zit! Goed, dit probleem is gelukkig snel verholpen. Gedurende de rit blijft de wind uit het noorden komen, precies de richting waar ik heen moet. Wonderwel blijft het, in tegenstelling tot gisteren, de gehele dag droog en dat is ook wat waard. Omdat ik voor de route gebruik maakt van een veels te kleine kaart met hoofdzakelijk autowegen, is het vooral in de grote steden zoals Zwolle zoeken naar de juiste fietsroute. Op goed geluk weet ik echter via de oude binnenstad, en langs de oude Mosterdmakerij 'De Wijndragers' genoemd naar het middeleeuwse gilde der Wijndragers, mijn weg te vervolgen. In Heiligerlee tref ik een wat merkwaardig standbeeld aan van Graaf Adolf van Nassau, broer van Willem van Oranje met op de voorzijde van het grote monument de tekst: '25 mei 1568. De eerste zege in de tachtigjarige worsteling voor de vrijheid der Nederlanden'. Dit is weer duidelijk iets voor Google search als terug ben van de vakantie. Wonderwel weet ik om 19:00 uur Nieuweschans te bereiken en daarna is het nog een half uurtje zoeken naar de camping. Wat ik aantref is een klein veldje bij de sportvelden net buiten het dorp. Een paar caravans van wat werklui en een toilet en douche bij de sportvelden. Uiterst summiere bedoeling.

TOP

Datum:16 juni 2009
Van:Nieuweschans
Naar:Norddeich (D)
Camping:Nordsee Camp
Afstand:104 km

Ditzum met zijn schilderachtige haven, de Karktilke (houten brug), de nieuw gerestaureerde molen en de 8-hoekige kerk.Uiterst rustige nacht. Opgestaan met een matig zonnetje en veel bewolking. Het waait vandaag harder dan gisteren en zoals verwacht komt de wind nog steeds uit de verkeerde hoek. Jammer genoeg staat de tent nog in de schaduw dus gaat er veel condenswater mee in de foudraal. Om even over half negen zit alles weer in de tassen. Ook vanochtend zie ik niemand waar aan ik de betaling voor de nacht kan overhandigen, dus moet ik noodgedwongen vertrekken zonder te betalen. Niet mijn voorkeur, maar alternatief blijkt er niet te zijn. Als eerste ga ik in Nieuweschans op zoek naar een fietsenmaker, omdat ik nog wat dikkere kettingolie wil aanschaffen. Het enige adres wat ik vind blijkt vlakbij de camping te zijn, maar op dit huisadres wordt (nog) niet open gedaan. De officiële fietsroute van Bikeline begint trouwens bijna achter de camping. Routeboek is erg duidelijk en niet lang daarna vind ik gelukkig in Bunde een warme bakker waar zes uiterst smakelijke (Duitse) bolletjes slechts 1 euro kost. In Weerner vind ik uiteindelijk een fietsenmaker voor de kettingolie. Het gekraak van de nieuwe ketting is na deze olie behandeling direct een stuk minder. Ook het gepiep van de rubbermanchet over de achteras is hiermee ook meteen verholpen. Niets is immers irritanter dan dit soort bijgeluiden bij iedere trapbeweging. Vanaf hier verkies ik vooralsnog de weg en niet het pad achterlangs de dijk. Ik fiets door de vele kleine dorpskernen met hun typisch Friese kerkjes met bijhorende torens die soms los van de kerk staan. Gelukkig hier nog niet al te veel last van de wind. Om half twaalf kom ik aan in het schilderachtige vissersdorpje Ditzum waar blijkt dat het pontje, wat mij over de rivier de Ems moet brengen, net een half uur weg is. Het routeboekje vermeldt een overtocht om het uur zonder hierbij aan te geven welk uur precies. De volgende overtocht is echter pas om 13:00 uur, dus breng ik de komende 1½ uur door op een bankje aan de haven. Naar mate de tijd verstrijkt begint het steeds drukker te worden met vooral veel fietsers en dat terwijl het pontje zeer beperkt van afmeting is. Bij het laden gaan tot mijn grote verbazing ook nog twee auto's aan boord en een schoolklas met peuters. Meer kan er simpelweg niet meer bij en dus vertrekt het pontje volgeladen naar de overkant. Eenmaal aan de overkant moeten de spieren weer presteren en dat valt na een paar uur gedwongen rust uiterst zwaar. Eenmaal in Emden gelukt het mij de oude haven te vinden maar daarna ben ik het spoor bijster. Na enige tijd zie ik een bord met de naam Pewsum wat gelukkig op de kaart staat waarna ik het routeboek weer trouw volg. De wind heeft in dit vlakke polderlandschap vrij spel en het is dan ook zwaar trappen tegen de wind in. Helaas biedt de dijk hier weinig beschutting. En natuurlijk hoor ik onderweg veelvuldig dat de wind meestal vanuit de andere hoek komt, nutteloze informatie waar ik op dit moment weinig aan heb. Ik probeer er ondanks deze tegenwind nog 16 km/u uit te persen maar gemakkelijk gaat het niet. Bij Norddeich zie ik een bordje met camping en omdat de 100 km is gepasseerd en de volgende camping nog 20 km verwijderd is vind ik het voor vandaag genoeg. Het is ondertussen 18:00 uur en ik ben het zat. Na een verfrissende douche voel ik me weer als herboren. Toilet/doucheruimte is op deze camping bijzonder goed verzorgd. Het is er erg rustig en hier achter de dijk heb ik weinig last van de wind. Tegen de avond geniet ik vanaf de dijk met volle teugen van een prachtige zonsondergang.

TOP

Datum:17 juni 2009
Van:Norddeich
Naar:Dangast
Camping:Campingplatz Dangast
Afstand:133 km

Kaiser-Wilhelm-Brücke in Wilhelmshaven.Vannacht zelfs een paar keer wakker geworden van de kou. Blijkbaar was de temperatuur gedaald tot net boven het vriespunt wat gezien de tijd van het jaar vrij uitzonderlijk is. Hoezo, opwarming van de aarde? De zon laat al vroeg van zich gelden waardoor de tent deze keer droog kan worden ingepakt. Om 08:00 uur gaat de kampwinkel open alwaar ze verse warme bolletjesverkopen. Ook zonder beleg een bijzonder smakelijk ontbijt. Terwijl ik wacht tot het water kookt voor de thee begin ik alvast met inpakken. Nog even snel omkleding en dan kan ook de tent worden afgebroken. Met een strak blauwe lucht en de jas in de tas vertrek lekker bijtijds om 08:30 uur. En met een matig windje schuin in de rug zijn alle ingrediënten aanwezig voor een perfecte fietsdag. Ik heb er duidelijk zin in. Tot aan Harlesiel blijf ik het pad vlak achter de dijk volgen. Asfalt, klinkers of betonplaat, het schiet aardig op. Het uitzicht valt door de hoge dijk echter wat tegen. Op een gegeven moment merk ik dat als ik een dijk opfiets er een hinderlijk gekraakt hoorbaar is. In eerste instantie denk ik dat het vanuit de trapas komt maar een kort onderzoek brengt aan het licht dat het geluid gelukkig vanuit de rechtertrapper komt. Lager van de trapper ligt na jaren van trouwe dienst volledig aan gort. De laatste paar kilometers wordt dit geluid zo sterk dat ik op zoek ga naar een fietsenmaker. Wonderwel wordt mijn geluk al na 1 km beloond als ik een fietssteunpunt passeer. En ja, onderdelen worden er ook verkocht. Op mijn vraag aan de verkoper of hij ook trappers in zijn assortiment heeft die het minimaal 6000 km uithouden gaat de man de werkplaats in en komt even later glunderend terug met een fraaie set voorzien van echte lagers. De prijs valt me mee (€ 22.50) en de set wisselt dan ook snel van eigenaar. Nadat ik ook nog even de trappersteeksleutel mag lenen worden de trappers snel omgewisseld en nog geen kwartier later kan ik mijn weg weer vervolgen. Door deze reparatie fiets het meteen een stuk lichter en alle bijgeluiden van de afgelopen twee dagen zijn definitief verdwenen. Mijn vertrouwen in het materieel groeit dan ook met de minuut. Na verloop van tijd buigt de route weer enigszins naar het noorden af wat weer betekent dat ik tegen de wind in moet hangen wat weer veel energie kost. Vlak voor Wilhelmshaven is het fietspad niet al te best: vol gaten en hobbels door boomwortels. In de stad zelf ga ik op mijn gevoel en kom ik zo waar bij de eerste haven uit. Langs de kade liggen een tweetal verwaarloosd uitziende duikboten (genummerd E48 en E50 van de 206A klasse) en wat marineschepen. Ik passeer via een zijstraat een of ander bunkermuseum gevestigd in wat lijkt op een oude schuilbunker en kom even later bij de grote haven uit vlak naast de Kaiser-Wilhelm-Brücke die op dat moment net open gaat. Aan de overkant gewaar ik het Marinemuseum dus maar eerst even een ommetje rond de haven. Het loopt ondertussen al tegen 17:00 uur. Vanaf het Marinemuseum pik ik de route langs de dijk weer op richting Dangast. Voor dat deze dijk hier lag liep het achterland bij springvloed volledig onder de water. Aan de lange dijk lijkt geen einde te komen en ik begin ondertussen aardig last te krijgen van rauw zitvlees. In de verte beginnen zich donkere wolken te vormen. Dat voorspelt weinig goeds maar toch weet ik tegen 19:00 uur de camping droog te bereiken. Een groot terrein met veel stacaravans maar gelukkig ook het nodige groen voor de kampeerders. Het sanitair ziet er goed en verzorgt uit (dat vinden blijkbaar ook een aantal zwaluwen die in het voorportaal hun nest hebben gebouwd en af en aan vliegen door de openstaande deur).

TOP

Datum:18 juni 2009
Van:Dangast
Naar:Sahlenburg (Cuxhaven)
Camping:Campingplatz 'Achtern Huus'
Afstand:131 km

Pontje over de Weser naar Bremerhaven (met de 107 meter hoge Richtfunkturm in het midden).Zoals verwacht heeft het vannacht diverse malen geregend. Gelukkig valt de laatste bui om 06:00 uur en mede door de wind kan de tent wederom droog worden ingepakt. Het blijft dus vooralsnog stevig waaien en het aanzien van ontelbare windturbines doet vermoeden dat het in deze streek wel vaker hard waait! Bij het opstaan voel zo wat alle spieren in mijn lijf protesteren. Hopelijk gaat dit gedurende dag weer over. Enfin, wat stram begin ik de dag en ook het inpakken verloopt in een wat trager tempo met als gevolg dat ik pas om 09:00 uur op de fiets zit. Eerst maar eens in het dorp op zoek naar een bakker of iets dergelijks, want alleen thee op je nuchtere maag voelt aan als een steen. Een klein buurtsupertje verkoopt gelukkig vers brood en van die heerlijk grote pretzels met zout. Wat banaantjes vullen het ratzoen voor de dag verder aan. Omdat een deel van de route langs de Jade onverhard is, fiets ik het eerste deel langs de provincialeweg tot voorbij Diekmannshausen. Hierna volgt weer de bekende wegen achterlangs de dijk en met een gunstig windje in de rug schiet het flink op en rollen de kilometers onder de wielen door. Dit is wel anders fietsen dan gisteren. Zonder enig probleem kom ik zo bij het veer naar Bremershaven. Nog geen 5 min. later sta ik al aan boord, gaan de slagboom dicht en verlaat het veer de kade. Als ik even later op de andere oever sta zie ik weldra een bordje met richting fietsroute Cuxhaven. Jammer genoeg is dit ook het enige bord wat ik verders tegen kom in Bremerhaven. Op mijn gevoel sla ik dus maar een paar zijstraten in en kom zo achterlangs de containerhaven wonderwel weer bij de fietsroute uit. Ach, met een beetje geluk kom je een heel eind. En zo gaat het weer achterlangs de dijk door verscheidene klaphekjes die koeien en schapen moeten tegen houden. Van de beschreven hinderlijke poep op de route heb ik gelukkig geen last. De koeien lijken niet erg onder de indruk van een fietser en blijven dan ook tot op het moment midden op het pad staan. In Sahlenburg zoek ik om 18:15 uur de camping op. Receptie is helaas al gesloten dus geen douchemunten deze keer. 's Avonds naar het thuisfront gebeld met de laatste stand van zaken.

TOP

Datum:19 juni 2009
Van:Sahlenburg (Cuxhaven)
Naar:Nordermeldorf
Camping:Campingplatz 'Strandvogt'
Afstand:142 km

Honderd jaar oude 'Schwebefähre' over de rivier de Oste bij Osten.Vannacht en vanavond heeft het weer flink geregend. Als ik op sta is het echter droog en doet een mager zonnetje een poging om door het wolkendek heen te schijnen. Dit is echter van korte duur en terwijl ik de spullen wil inpakken begint het alsnog weer te regenen. Als ik even later Cuxhaven binnen fiets regent het nog steeds. Veel historische panden langs de route maar jammer genoeg blijft de camera als gevolg van de regen in de tas. De route vervolgend kom ik langs de oude haven met veel visafslag en menig visrestaurantje. Om hierna de juiste fietsroute op te pikken valt nog niet mee. Het gaat uiteindelijk achter langs een grote fabriek voor windturbines en op goed geluk weet ik de route wonderwel weer te vinden. Ondertussen regent het niet meer maar het blijft frisjes. In Altenbruch zie ik een bordje met het opschrift 'U-boot archive' maar omdat het bij die ene bordje blijft staak ik de zoektocht er naar voordat deze begint. I.p.v. de route langs de kust kom ik bij toeval op een bijzonder rustig smalle asfaltweg rechts van de spoorlijn terecht welke ik blijf volgen tot aan Otterndorf. Vanaf hier volg ik het fietspad langs de provinciale B73 tot aan Hemmoor en sla links af via de B95 richting Glückstadt. Ondertussen is de zon steeds meer gaan schijnen en kan het regenjack eindelijk uit. De richting naar het pontje over de Elbe wordt al vele kilometers van te voren zichtbaar door de lange rij wachtende auto's en vrachtwagens. Als fietser heb ik hier natuurlijk geen last van en bijna fluitend passeer ik de lange rij en kan direct aanboord. Sterker nog, achter mij gaat meteen het hek naar beneden en vertrek de boot. Er varen hier totaal 4 pontjes non-stop heen en weer maar ondanks dat schat ik de gemiddelde wachttijd voor het overige verkeer al gauw op ruim een uur. Je zou verwachten dat men dan liever omrijdt via Hamburg maar blijkbaar is dit geen optie voor deze chauffeurs. Boven Hamburg hangt op dit moment een donkere onweerslucht die weinig goeds belooft. Aan de andere kant van de Elbe staat eveneens een lange rij wachtende auto's. Vanaf hier heb ik trouwens weer stevig de wind van voren. Bij Brunsbüttel probeer ik de route over de brug te volgen maar jammer genoeg eindigt de aanloop in een snelweg en is dus verboden voor fietsers. Nood gedwongen moet ik dus alsnog door het saaie industriegebied. Eenmaal bij het druk bevaren Nord-Ostsee Kanal volgt een korte oversteek met een lokaal pontje. Het zoveelste exemplaar op deze route. Er is hier schijnbaar een camping in de buurt maar ik ben weer zo eigenwijs om er voor vandaag nog wat extra kilometers uit te persen. Bij Dingerdonn zie ik wat lijk op een campingbord en volg dit tot hoog boven op een heuvel naast een vliegveldje ('Hohenkamp Camping'). Er staan wat verlaten caravans en een enkele auto. Moet kunnen denk ik nog maar constateer even later dat alle bijgebouwen en de watertaps zijn afgesloten. Tja, dan wordt douchen, koken en toilet wel erg lastig. Teleurgesteld daal ik weer af en baal van de 45 min. verspilde tijd en energie. Het einddoel van vandaag lijkt verder weg dan ooit. Gelukkig zie ik bij Meldorf in de bocht van de weg een officieel campingbord. De aanwezigheid van een camping wordt bevestigd door een voorbijganger. Na 2½ km tref ik een overnachtingterrein aan van matige kwaliteit met hoofdzakelijk wat stacaravans. Maar er is hier gelukkig wel stromend water en een eenvoudig toiletgebouwtje. Het waait nog stevig en het begint zo waar ook weer wat te regenen. Gelukkig verleent het bankje bij het verlaten receptiegebouwtje voldoende beschutting aan beiden.

TOP

Datum:20 juni 2009
Van:Nordermeldorf
Naar:Elisabeth-Sophien-Koog
Camping:Camping Nordstrand
Afstand:98 km

Camping Nordstrand: kampeerplek met privé carport en picknicktafel.Camping stelt weinig voor maar ik heb wel onverstoord kunnen slapen. Vanochtend iets minder wind dan gisteren. Om negen uur weer op de fiets. Zitvlak voelt behoorlijk rauw aan als gevolg van een plooi in het leer van het zadel. Gelukkig heb ik wat verlichtende zalfjes meegenomen en dat helpt. Op het lange stuk achter de dijk door Speicherkoog zie ik zowel links als rechts donkere regenbuien hangen en zoals verwacht breekt een half uur later een ware wolkbreuk los. Ik maak rechts omkeer en fiets zo snel mogelijk terug naar een eerder gepasseerd informatiehokje alwaar ik de bui aan mij voorbij laat gaan. Vanaf Büsum volg ik weer de route vlak achter de dijk. Het laatste stuk naar de Eider-sperrwerk fiets je boven op de hoge dijk en met de wind straf op zij is het flink opletten om geen verkeerde stuurbeweging te maken. Hierna sla ik rechtsaf voor de alternatieve route via Tönning. In ieder geval weer even de wind schuin achter. Daarna weer omhoog langs de B5 wat nou niet de meest boeiende route is maar wel voorzien is van een beter wegdek. Vanaf Husum volg ik weer braaf het routeboek. De extreem donkere wolken gaan langzaam op in één grijze massa. Op het moment dat de eindbestemming van vandaag in zicht komt krijg nog even een tweede bui van vandaag over mij heen. Deze keer blijft het echter bij wat lichte motregen. Camping is prima verzorgd en mijn kampeerplek beschikt zelfs over een picnictafel onder een carport. De tent staat amper of het begint weer hard te regenen. Geen nood, ik zit droog en uit de wind. Mij kan niets gebeuren en als klap op de vuurpijl kan ik zowel camera als telefoon opladen via een stopcontact van de carportverlichting. Een ongekende luxe. De avond doorgebracht met een jong stel die eveneens met de fiets onderweg zijn.

TOP


Week 2

Datum:21 juni 2009
Van:Elisabeth-Sophien-Koog
Naar:Ballum (DK)
Camping:Camping Ballum
Afstand:106 km

Een prive (w)eilandje met sappig gras.Vannacht zijn er nog meer van die korte buien voorbij gekomen. In eerste instantie lijkt het een redelijke dag te gaan worden maar ook tijdens het inpakken passeert er weer een regenbui. Ook nu biedt de carport uitkomst. Als ik om negen uur vertrek zie ik bij de tent van het Duitse stel nog geen teken van leven. De route vervolgt zich vlak achterlangs de camping. Niet veel later weer een aantal korte buien. Het is knap frisjes ook al is er minder wind dan gisteren. De regen zorgt er trouwens wel voor dat ik nu meer last heb van de schapenpoep. Zeker omdat de schapen zich veelvuldig ophouden bij de diverse klaphekjes. En op de plek waar je moet afstappen om het hek open te doen ligt natuurlijk de grootste concentratie. Daarna goed opletten dat je niet van de pedalen afschiet. De route loopt deels binnen en deels buiten de dijk waar nogal wat rotzooi ligt op het fietspad ter hoogte van de vloedlijn. Sommige schapen blijven rustig liggen op het fietspad en anderen schieten weer verschrikt op als angstige hazen en gaan bij voorkeur dwars voor je wiel langs. Na Dagebüll kies ik voor het fietspad langs de L9 en L6 richting Niebüll. De beoogde tijdwinst gaat echter ruimschoots verloren doordat ik niet de L7 blijkt te volgen maar iets geheel anders waardoor ik langzaam van de kaart af fiets. Met een grote omweg weer terug naar Niebüll en op goed geluk de juiste route weten te vinden. Ach, zo zie je eens wat van de omgeving. Niet veel later kan eindelijk de regenjas in de tas en volstaat een luchtig fietsjasje. De matige wind is ondertussen weer in kracht toegenomen en natuurlijk heb ik die op sommige stukken weer pal voor. Tot aan Neukirchen geen probleem om het routeboek te volgen maar daarna spreken lokale bordjes elkaar tegen door de ene keer links en de andere rechts aan te wijzen voor de zelfde plaats. Nog steeds geen idee welke route in nou echt gevolgd heb. Een stuk weg parallel aan de grens leidt mij richting Deense grens en bij het juiste dijkweggetje. Na de dijk verkies ik het asfalt boven de onverharde grindweg waarop ik hooguit 5 km/u kan halen. Niet lang daarna fiets ik Ballum binnen waar de plaatselijke plattegrond een camping vermeldt op slechts een paar honderd meter hier vandaan. Ondanks dat het pas 17:00 uur is voel ik er weinig voor om nog 30 km door te fietsen naar de eerst volgende camping en dus besluit ik in Ballum te overnachten. Blijkt een goed verzorgde camping te zijn met alles er op en er aan (inclusief gratis internet) en ik snap dan ook niet waarom deze camping niet in het routeboek is opgenomen. De dag wordt afgesloten met avondzon, blauwe lucht en volop gelegenheid om via internet familie en vrienden de laatste stand van zaken door te geven.

TOP

Datum:22 juni 2009
Van:Ballum
Naar:Vejers Strand
Camping:Stjerne Camping
Afstand:108 km

Esjberg 'Mennesker ved havet'.Bijna niet te geloven maar vanochtend was het zo waar eens een keer windstil. Allereerst de pc opgezocht om de reacties op mijn emails van gisteren te checken. Na een heerlijk ontbijt met vers gebakken bolletjes om negen uur vertrokken richting Skærbæk. Vanaf Skærbæk volg ik de provincialenweg nr. 11 richting Ribe, het oudste stadje van Denemarken. In Ribe gaat de fietsroute dwars door het historische centrum en langs de oude kathedraal over wegen met kinderkopjes waardoor langzaam fietsen een voorwaarde is om niet alle vullingen uit je mond te verliezen. Even later pik ik de provincialenweg nr. 11 weer op richting Store Darum gevolgd door Esbjerg. Hier gaat het grotendeels door het drukke havengebied waar het zogenaamde fietspad grotendeel wordt misbruikt als parkeerstrook door auto's en vrachtwagen. Eenmaal veilig het drukke havengebied van Esbjerg gepasseerd maak ik niet veel later een korte fotostop bij de vier witgekalkte betonnen figuren van maar liefst 9 m hoog die hier zittend met hun gezicht richting zee kijken (op z'n Deens de 'Mennesker ved havet' genaamd). Mooi zijn ze niet, passen niet echt in het landschap maar zijn wel markant aanwezig en als zodanig een trekpleister voor velen. Tot aan Hjerting fiets ik verder langs de boulevard waarna de route enigszins afbuigt naar het binnenland. Door een glooiend landschap gaat het verder naar Oksbøl en vandaar langs en deels door het natuurgebied annex militair oefengebied 'Kallesmærsk Hede' wat qua landschap veel weg heeft van de Veluwe. In eerste instantie had ik nog wel een stuk door willen fietsen maar omdat de enkel blessure van vorig jarig september weer begint op te spelen, als gevolg van een verstapping van eergisteren bij een van die vele schapenhekjes, besluit ik bij Vejers Strand de camping op te zoeken. Het is pas 17:00 uur uur dus deze keer tijd genoeg over om, na het opzetten van de tent, nog wat boodschappen te doen in de kampwinkel. Kampeerplek ligt gelukkig enigszins beschut en met de geleende stoel van een nabijgelegen huisje is het zo prima nagenieten. De zon begint de laatste paar langzaam aan kracht te winnen zo merk ik aan mijn rood verbrande bovenarmen. 's Nachts de naburige bejaardenclub moeten aanspreken op hun luidruchtig gedrag en radiovolume. De boodschap is overgekomen en hierna kan ik eindelijk genieten van een welverdiende nachtrust.

TOP

Datum:23 juni 2009
Van:Vejers Strand
Naar:Thorsminde
Camping:Thorsminde Camping
Afstand:103 km

Natuurgebied Klitplantage.Vanochtend nog steeds die wind uit de verkeerde richting maar voor de verandering wel een strak blauwe lucht. Omdat de receptie pas om 09:00 uur open gaat, eerst maar even langs de kampwinkel voor wat verse broodjes voor een uitgebreid ontbijt. Klokslag 09:00 uur ga ik weer op pad onder begeleiding van een aantal saluuurschoten van de plaatselijke artillerie. Gelukkig ligt het vervolg van de route bijna tegenover de camping. De aanwezige naaldbomen zorgen voor voldoende beschutting tegen de wind. De smalle asfaltweg is goed te fietsen en slingert door een prachtig natuurgebied met hei en naadbomen noodwaarts. Bij Henne gaat de weg over in overhard met grove kiezels. Goed opletten en flink de pas er in houden om niet in het grind weg te zakken. Wonderwel blijf ik overeind en bereik ik uiteindelijk heelhuis de andere zijde bij wegnr. 181. Omdat ik niet het risico wil lopen om een slag in het wiel te rijden, verkies ik tot even voorbij Nymindegab deze weg nr. 181 boven het grind. In de bocht voorbij Nymindegab probeer de officiële Noordzeeroute weer op te pakken. Het grindpad er naar toe is echter van zo'n slechte kwaliteit dat ik mijn beslissing al na een enige minuten al weer betreur. Toch fiets ik uiterst behoedzaam door en kom even later op een soort schelpenpad uit. De dragende toplaag is echter zo dun dat het vooral in de bochten, en die zijn er meer dan voldoende in dit door de duinen slingerende pad, goed opletten is om niet in de mulle onderlaag onderuit te gaan. Doordat dit pad zowel omhoog en omlaag als links en rechts gaat is er van opschieten geen sprake. Dat laatste doet echter wel het plaatselijke legerkorps wat in een duinpan schietoefening houdt met automatische wapens. En nu maar hopen dat men in juiste richting blijft schieten, want verder dan een paar lage zandduintjes gaat de bescherming niet. Het barst hier achter de duinen van vakantiehuisjes. Af en toe slingert het fietspad dusdanig tussen deze huisjes door dat ik het spoor een enkele keer flink kwijt raak en eindig ik de voortuin van iemand. Ter hoogte van Nørre Havrvig hou ik het geslinger voor gezien en ga verder via de parallel lopende weg. Gelukkig zijn een paar stukken voorzien van een apart fietspad, zodat niet constant de plooien uit je broek worden gereden. Met aan twee kanten water begint het knap frisjes aan te voelen. Het dreigt nog even naar regen maar de donkere wolken trekken gelukkig verder zonder overlast te veroorzaken en tegen vijf uur komt de zon weer te voorschijn. Bij Torsminde zoek ik de camping op. Het beschut plekje opgezocht en een stoeltje geregeld. 's Avonds loop ik nog even naar het nabij gelegen 'St George Stranding Museum'. Het museum zelf is dan allang gesloten maar buiten liggen toch een aantal impossante vondsten uitgestald zoals een U-boat kanon, de toren van de beruchte U-20 duikboot die verantwoordelijk wordt geacht voor het zinken van de Lusitania en een ruime collectie scheepankers.

TOP

Datum:24 juni 2009
Van:Thorsminde
Naar:Frøstrup
Camping:Hjardemål Klit Camping
Afstand:135 km

Bunkermuseum Hanstholm met zijn indrukkend 38cm scheepsgeschut.De zon laat zich vanochtend niet direct zien. Wel is het wonderwel bijna windstil dus kan ik bijna niet wachten om zo gauw mogelijk te vertrekken. Bij het kampwinkeltje kan men alleen broodjes verkopen als je het gisteren had besteld. Ook wel handig als ze je dat dan een dag later mededelen. Vandaag dus geen uitgebreid ontbijt maar slechts een enkele banaan. In Fjaltring tref ik een kleine Spar winkel aan, zodat ik alsnog wat proviant kan inslaan. Hierna ga ik iets te enthousiast op weg en zit ik voor dat ik het besef weer op de nr.181 i.p.v. de fietsroute. Dit was niet helemaal de bedoeling maar het schiet in ieder geval wel flink op. Bij Vandborg sla ik weer links af en bijna volg ik de routebordjes weer richting terugweg. Voordat ik een flinke afdaling in wil zetten besef ik mijn fout en fiets ik even later weer over het fietspad. Door het ontbreken van tegenwind kom ik wonderwel al tegen 12:00 uur in Thyborøn aan. Op goed geluk sla ik wat zijweggetjes in en zie even later bij toeval een bordje met de aanduiding richting pont. Bij aankomst gaan zojuist de eerste auto's aanboord. Niet veel later gaan de hekken weer dicht en gaat het richting overkant. Kijk, dat schiet weer lekker op. Ondertussen is de zon weer te voorschijn gekomen en lijkt het weer een prachtige dag te gaan worden. Het pontje heeft er aardig de vaart in en hangent over de boegdeuren kijkend naar het opspattende water zie ik niets anders dan kwallen in het blauwe water drijven, ontelbare kwallen. Nadat even later alle auto's van de boot af zijn heb ik de resterende weg tot aan Agger geheel en al voor mijzelf. Naarmate de route noordelijker komt begint het landschap lichtelijk te glooien. Een welkome afwisseling op de vlakke en minder boeiende kustweg. In Svankaer maak ik even een korte stop bij een fietsenmaker, zodat de als maar losdraaiende balhoofdmoer kan worden vastgezet. Weldra wordt duidelijk dat de beste man niet over het juiste gereedschap beschikt en als ik even later verder fiets heb ik van deze reparatie meer last dan gemak. Doordat het lager de krap is afgesteld laat de fiets zich zich vanaf nu moeizaam sturen. Hopelijk vind ik binnenkort een beter adres. Tot aan Hanstholm blijft de wind, en de vele lange opleggers met boomstammen die je bijna van de weg drukken, mijn grootste vijand. Ik volg de bordjes richting Bunkermuseum maar zoals verwacht sluit deze al om 17:00 uur. Wat rest is het maken van wat foto's van de buiten uitgestalde kanonnen. Vooral het 38cm scheepsgeschut is behoorlijk imponerend. In het centrum vind ik een plattegrond met daarop de campings in de omgeving. Ik selecteer er een met eetgelegenheid. Hiervoor moet ik echter nog wel een stuk door fietsen over de tamelijk drukke weg 26 en 29. Ook volgt er nog een pittige stijging en dat terwijl ik al enige tijd zonder water zit. Het zit vandaag niet mee en daarmee is weer eens bewezen dat je gewoon tijdig moet stoppen als je een geschikte camping vindt. Mijn einddoel van vandaag eindigt bij de bewuste camping wat niets anders blijkt te zijn dan een vervallen terrein met slecht onderhouden opstallen, geen werkend restaurant en geen warme douches. Als schrale troost wel een picknicktafel en een rustige plek voor de nacht.

TOP

Datum:25 juni 2009
Van:Frøstrup
Naar:Nørre Lyngby
Camping:Gl. Klitgaard Camping
Afstand:102 km

Kollerup Kirke.Opblaasbaar hoofdkussen heeft het vannacht begeven. Een paar keer gedurende nacht het ventielopendraaien is blijkbaar voldoende om weer wat lucht toe te laten maar heeft wel een onrustige nachtrust tot gevolg. Mede hierdoor kan ik vanochtend dan ook maar moeizaam uit de slaapzak komen. De opstandige maag van gisterenavond lijkt gelukkig weer gestabiliseerd. Het belooft weer een warme en zonnige dag te worden. Van de zogenaamde kampbeheerder krijg ik te horen dat het op dit moment regent in het zuiden. Vanaf de camping zoek ik weer de hoofdweg op richting Frøstrup in de hoop er wat boodschappen te kunnen doen. Gelukkig blijkt er ook een fietsenmaker te zijn die met het juiste gereedschap het balhoofdlager op de juiste spanning brengt. Met de tassen vol proviant en een prettig sturende fiets vervolg ik even later weer mijn weg. De weg loopt hier deels over en deels achter langs oude stuwwallen. Vanaf Slettestrand kies ik niet het duinpad maar ga verder over de weg. Wat volgt is een lange weg van alleen maar ongelijke betonplaten wat na enige tijd, met deze hard opgepompte banden, nogal irritant wordt voor het toch al zo gekwelde zitvlak. Om enigszins te ontkomen aan de hinderlijke wind kies ik uiteindelijk na de T-splitsing voor de route dwars door het nationaal park 'Klitpantage' richting Hune. De bosrijke omgeving biedt inderdaad de gewenste beschutting tegen zowel de wind als de brandende zon. Het mulle zand duidt op een lange periode zonder regen. Wat dat betreft heeft de omgeving veel weg van een kruizing tussen de Veluwe en het Franse 'Les Landes'. Bij Løkken komen aan het eind van de middag de eerste campings in zicht maar omdat i k nog niet de magische grens van 100 km ben gepasseerd besluit ik door te fietsen (ook al geeft mijn zitvlak aan dat het nu tijd is om te stoppen). Onderwijl passeer ik een eendenboerderij waar zojuist de honderden jonge eendjes worden gevoerd. Komisch en te gelijk fascinerend tafereel om te zien hoe die beestjes met hun kudde gedrag en onbeholpen bewegingen uiteindelijk de voerbak weten te bereiken. Niet veel later zie ik in Vittrup een bordje richting camping en omdat hiermee de 100 km zojuist is gepasseerd volg ik gelaten de bordjes en kom zo om 17:30 uur bij de camping. Snel tentje opzetten, naar het thuisfront bellen en douchen. Ruime en rustige camping met meer dan voldoende vrije plaatsen en alle mogelijke faciliteiten behalve die van internet. Morgen waarschijnlijk mijn laatste dag in Denemarken.

TOP

Datum:26 juni 2009
Van:Nørre Lyngby
Naar:Frederikshavn
Camping:TopCamp Nordstrand
Afstand:134 km

De fraaie vuurtoren van Hirtshals.De dag kondigt zich aan met een strak blauwe lucht en aangename temperatuur. Kijk, zo begin ik er wel zin in te krijgen. Bij de receptie liggen de gisteren bestelde broodjes al te wachten op hun nieuwe eigenaar. Bolletjes voelen nog warm aan, vers van de bakker. Dat wordt smullen. Vanaf de camping probeer ik vooralsnog de officële fietsroute aan te houden waardoor ik langs het Sandflugtsmuseum (Rubjerg Knude) kom. Hier is duidelijk te zien wat er gebeurd als men de strijd met de het oprukkende duinzand verliest: de geraamtes van half onder gestoven huisjes en een deels 'verdronken' vuurtoren die sedert 1968 buiten gebruik is. Men voorspelt dat over 20 jaar de vuurtoren door het als maar verplaatsende en afkalvende zand van de klif zal storten. Jammer genoeg bestaat het pad er naartoe uit los duinzand wat fietsen met mijn 37mm bandjes zo goed als onmogelijk maakt, dus moet ik het helaas met een foto op afstand doen. Bij Lønstrup zoek ik weer de weg op die nogal wat slinger bewegingen door het landschap maakt. Voordeel is wel dat ik hierdoor even geen tegenwind heb. Bij Tornby kies ik voor het fietspad langs de provinciale weg tot aa Hirtshals. Goed asfalt wat lekker opschiet. Bij de vuurtoren van Hirtshals zoek ik een bankje op voor de middaglunch. In mijn ooghoek zie ik een verwijzing naar weer een of ander Bunkermuseum. Opvallend is wel dat deze betonnen objecten hier in Denemarken bijna allemaal nog vrij zijn van de door vandalen aangebrachte graffiti. Een duidelijk voordeel van de uitgestrekheid van dit land met een gering aantal inwoners. Na de luch gaat het verder via het havencomplex waar een drukte van belang is. Waar ik ook kijk zie ik reizigers met rugzak of koffer zeulen op zoek naar de juiste ferry richting een van de vele havens in Noorwegen. Ik volg het fietspad langs de drukke snelweg E39 tot aan Åbyen waarna ik linksaf sla richting Uggerby. Ik blijf op de Skagensvej (weg nr.597) tot even voorbij Tversted waarna ik linksaf de fietsroute volg door het 150 jaar geleden aangeplante natuurgebied 'Tversted Plantage'. Vanaf hier is het weer lekker ontspannen en enigszins beschut fietsen door een ongerept natuurgebied. Als ik bij de hoofdweg uit kom sla ik linksaf richting Skagen om de lang gekoesterde wens van 1999 als nog te realiseren. Toen was het mij namelijk niet gelukt om in 3 weken heen en weer Skagen te fietsen (Jutland fietsroute). Daarvoor kwam ik toen simpelweg 1 extra week te kort. Deze rekening wordt dus nu alsnog vereffend. Het betekent echter wel dat ik nu weer de wind pal tegen heb om het noordelijkste puntje van Denemarken te bereiken maar dat heb ik graag voor over. Af en toe word ik ingehaald door een plaatselijk boemeltje wat zich bijna geluidloos door het landschap begeeft ondanks dat het voorzien is van dieselmotor. Het fietspad blijft enige tijd de weg volgen maar buigt na Hulsig af door een duinengebied even later gevolgd door een stuk door het natuurgebied 'Skagen Klitplantage'. Uiteindelijk komt Skagen zelf in zicht maar dat is nog niet het einddoel van deze trip. Ik volg de bordjes langs het havengebied en kom zo met een boog bij de enige weg die mij naar het noordelijkse puntje brengt. Als de weg eindigt bij Grenen keer ik om: doel bereikt. Dat hoofdstuk van 1999 kan worden afgesloten. Wat rest is een stevige sprint richting Frederishavn. Ik probeer een camping zo dicht mogelijk bij de haven te vinden, zodat ik morgen niet al te ver hoeft te fietsen richting haven voor de overtocht naar Zweden. Het is echter al 16:00 uur als er nog 42 km moet worden afgelegd. Met het windje eindelijk in de rug doe ik er nog een tandje bij en weet het eerste traject een gemiddelde van 23 km/u aan te houden en fiets zo iedereen voorbij. Om 18:45 uur kom ik uiteindelijk op de camping in Frederikshavn aan. Een apart tentenweitje met de beschikking over een eigen picknicktafel. Opvallend is hete goed uitgeruste keukenblok met alle denkbare faciliteiten. Zelfs een magnetron ontbreekt niet aan het assortiment. 's Avonds zie ik tijdens een wandeling dat er mogelijk voor internet is maar tegen die tijd is de receptie net alles aan het afsluiten. Niets aan te doen.

TOP

Datum:27 juni 2009
Van:Frederikshavn
Naar:Stenungsund (S)
Camping:Tollenäs
Afstand:65 km

De impossante Älvsborgsbron brug in Göteborg.Gelukkig is de kampwinkel al vroeg open voor een lading verse bolletjes, zodat ik zo direct niet met een lege maag aan boord ga. Volgens plaatselijk informatie zou er om 10:00 uur een boot naar Zweden gaan en dus zorg ik er voor bijtijds bij de haven te zijn. Ik zit dan ook voor negenen al op de fiets en dankzij de goede bewegwijzering kom ik niet veel later bij de haven aan. Bij de kassa word ik geholpen door een wonderschone en uiterst vriendelijke jongedame die veel gelijkenis vertoont met Kylie Minoque maar dan zonder botoks. Mede hierdoor sta ik even later wel te wachten in de rij voor de verkeerde boot. Hier kom ik gelukkig snel achter als ik even later de motorrijder spreek van de camping die mij immers had verteld naar Noorwegen te gaan. Wonderwel heb ik nog niets gemist en sta ik een tel later te wachten in de juiste rij waar hopelijk zo direct de Express boot aan komt. Na een half uur wachten wordt er een begin gemaakt met laden. Als (enige) fietser krijg ik een speciaal plaatsje toegewezen vlakbij de ingang (en zal zo ook als eerste de boot weer kunnen verlaten). Niet veel later vertrekt de boot, laveert met een rustig gangetje de haven uit en gaat na 10 minuten toeren vol gas. Zittend op het achterdek heb ik een fantastisch uitzicht op het witte bruisspoor van de jetmotoren. Ongelooflijk wat een power hier achter schuil gaat. Door de catamaran constructie van de boot in combinatie met het uitzonderlijk mooie weer met weinig wind een garantie voor een uiterst comfortabele overttocht. Jammer van het achterdek is wel dat dit tevens de enige plek is waar mag worden gerookt. Doordat zo de beste zitplaatsen op het achterdek door rokers worden bezet, sta en hang ik het merendeel van de reis langs de reling. In de duty-free winkel zoek ik te vergeefse naar een wegenkaart waarop alle binnenwegen staan afgebeeld, want de thuis aangeschafte foldertje 'cycle trails' biedt met een paar summiere kaartjes weinig duidelijkheid. Dan maar gokken of het onderweg wel lukt bij een of ander pompstation. Na twee uur stevig doorvaren verandert het toerental van de motoren en komen langzaam de eerste Zweedse eilandjes inzicht die de vaargeul naar Göteborg markeren met als grootste blikvanger het goed onderhouden Fort Älvsborg. Rechts ligt hoog boven de stad het verlaten en grotendeels in de rotsen uitgehouwen Fort Oscar II waarvan nog een aantal kanonnen van groot kaliber met hun lopen doelloos naar zee staan gericht. Na het passeren van de impossante Älvsborgsbron brug is het weldra uit met de rust en zal er weer gefietst moeten worden. Zoals verwacht mag ik als eerste vertrekken en sta ik weldra voor het eerst van mijn leven op Zweedse bodem. Ik gun mezelf geen tijd voor het bekijken van enige bezienswaardigheden en wil eigenlijk zo snel mogelijk de stad uit zijn. Route staat gelukkig voor fietsers goed aangegeven en na het passeren van een aantal bruggen gelukt het mij de weg langs de E6 te vinden. Ik bezoek onderweg verscheidene pompstations in de hoop een bruikbare kaart te vinden maar geen van allen heeft de juiste schaal. Na enige tijd geeft het fietspad aan linskaf te gaan onder de snelweg door, maar omdat de weg toch verder loopt volg ik deze nog enige tijd om er achter te komen dat het een doodlopend spoor is. Terug en toch maar het fietspad volgen. Daarna enige onduidelijk in de route maar op goed geluk weet ik toch weer de richting Kungälv te vinden. De indrukwekkende burcht is al van grote afstand zichtbaar. In Kareby passeer ik een autodealer met een tweetal nogal opvallende blikvangers in de tuin: een oude Saab 29C en een Saab J35B Draken straaljager. Benieuwd hoelang zoiets in Nederland langs de openbareweg zou stand houden. Niet lang vrees ik. Ik kom er trouwens achter dat in Zweden na 15:00 uur de meeste winkels al zijn gesloten, schijnbaar hier heel gewoon op de zaterdag. Aan de hand van de FIS informatiebrochure weet ik de rest van de middag de juiste route te volgen. Tegen half zes arriveer ik bij de camping in Stenungsund. Uiterst eenvoudig terrein met een standaard overnachtingstarief. Aan het onredelijke hoge bedrag, gebaseerd op 6 personen met auto en caravan, moet ik als eenzame fietser nog even wennen maar zal, zo zou later blijken, veelvuldig worden gehanteerd in Zweden en Noorwegen. Luidruchtige jongeren maken het noodzakelijk dat ik tegen 22:00 uur alsnog met al mijn spullen verkas naar de rand van het terrein. 's Avonds gaat eindelijk de wind liggen.

TOP


Week 3

Datum:28 juni 2009
Van:Stenungsund
Naar:Brastad/Hallinden
Camping:Runes Campingplats
Afstand:93 km

De veer tussen Flaton en Dragmark, het zoveelste pontje van de dag.Het belooft weer een mooie dag te worden. Vlakbij de camping vind ik een pompstation annex. mini-supermarkt. Een goed adres voor verse broodjes. Na een korte pauze vervolg ik de weg richting het eiland Tjörn wat te bereiken is via een tweetal kleinere bruggen gevolgd door de 366 meter lange Tjörnbron. Deze laatste brug is blijkbaar de vervanger van de Almöbron, welke in 1980 bij een aanvaring met een tanker grotendeels werd verwoest. Net na de brug vind ik een soort van VVV kantoortje alwaar ze goede fietskaart hebben van het eiland Orust. Ik weet nu in iedergeval probleemloos de route te vinden tot aan Lysekil. Vanaf hier gaat de route door een glooiend landschap van het ene pontje naar het andere. Het valt mij trouwens op dat de winkels hier wel aangepaste openingstijden hebben: 7 dagen in de week van 09:00 tot 19:00 uur. 't Zal wel uit pure noodzaak zijn en komt mij trouwens zeer goed uit. Om van eiland naar eiland te geraken moet er veelvuldig gebruik worden gemaakt van pontjes. Die sluiten qua vertrektijd waarschijnlijk prima aan op de snelheid van de automobilist maar dat een fietser die tjd niet haalt moge duidelijk zijn. En zo zie ik vandaag menigmaal een pontje voor mijn neus vertrekken. De hier en daar smalle binnenwegen gaan omhoog en omlaag door een schilderachtig landschap met regelmatig fraaie doorkijkjes op een of andere baai. Ook de hoofdwegen mijden de heuvels niet. De lichte bewolking van de ochtend maakt langzaam plaats voor een strak blauwe lucht en hoge temperatuur wat hier en daar het asfalt doet smelten. In de buurt van Lysekil is het even gokken om de juiste weg naar de haven te vinden. Ik hou voor alle zekerheid de baai rechts aan en weet zo via een aantal achteraf straatjes het vertrekpunt van het veer te vinden. Ondanks de aangepaste dienstregeling voor het weekend hoef ik slechts 10 minuten te wachten alvorens het bootje de kade nadert. Samen met een handjevol klanten gaat het in een rap tempo naar de overkant. In Lysekil zouden zich een aantal campings bevinden maar zoals gewoonlijk is het nog wat te vroeg in de middag om nu al te stoppen. Via de wat drukkere 162 probeer ik wat meer snelheid te maken maar ondanks het goede asfalt begint het warme weer mij langzaam op te breken. Gelukkig kan ik onderweg wel regelmatig de lege bidons bijvullen. Tegen het eind van de middag besef ik mij dat het wel vandaag een latertje kan worden. Maar als een geschenk uit de hemel is daar in eens een camping in Hallinden. Waarom deze niet wordt genoemd in de brochure is mij een raadsel, want de locatie past immers perfect in de fietsroute. Het is geen groot terrein zo vlak langs de weg maar biedt een vermoeide fietser alle comfort van een goede grasmat, warme douches en een stoel van een naburig 'chalet'. Later op de avond gaat de wind weer liggen en neemt ook het verkeer op de weg af. Dat laatste is beslist een prettige bijkomstigheid zo vlak bij een splitsing! Benieuwd of het morgen ook weer zo warm wordt.

TOP

Datum:29 juni 2009
Van:Brastad/Hallinden
Naar:Strömstad
Camping:Lagunen Camping
Afstand:108 km

Het middeleeuwse kerkje te Svenneby.De zon is er vandaag al weer vroeg bij. Het inpakken kost dan ook de nodige zweetdruppels maar ondanks dit alles zit ik toch weer klokslag 09:00 uur op de fiets. Vandaag maar even gekozen voor de originele fietsroute, omdat ik dat constant kijken in het spiegeltje naar het achterop komende verkeer op de toch wel drukke provinciale wegen een beetje zat begin te worden. Op deze manier hoop ik ook meer oog te hebben voor de prachtige omgeving. De route gaat hierdoor wel meer omhoog en omlaag maar dat neem ik dan maar voor lief ook al is dit dan met het huidige warme weer zeer vermoeiend. Nou had ik als ontbijt slechts de beschikking over één enkel bolletje dus dat werkt ook niet echt mee aan de prestatie. De route richting Bovallstrand biedt een fraai uitzicht op de langs de oever gebouwde huisjes. De ideale plek om te wonen maar de de houten staken langs de weg doen vermoeden dat er in de winter hier heel veel sneeuw kan vallen dus of dan nog zo ideaal wonen is valt te bezien. En of al die huisjes alleen gedurende de zomermaanden worden gebruikt lijkt mij twijfelachtig? In Svenneby staat in een bocht een fraai middeleeuws kerkje langs de weg met hoog op de rots de kerkklok. Een nogal opvallende opstelling. Dat spaart toch maar mooi een dure kerktoren uit en het effect is het zelfde. Bij een wegafzetting in Tanumshede gok ik er op dat dit niet voor de fietsers geldt maar daar kom na een fikse afdaling snel achter. De kruising onderaan bij de drukke E6 ligt dusdanig open dat zelfs een bulldozer er niet door kan. Er zit voor mij niets anders op dan om te keren en de zelfde helling weer op de fietsen op zoek naar de juiste afslag. En die bevindt zich natuurlijk precies bovenaan op de heuvel. Door dit alles vergeet ik echter wel om op zoek te gaan naar de 3000 jaar oude rotstekeningen die hier in de buurt moeten zijn. Een beslissing die ik achteraf flink betreur. Ik tref onderweg menig 'Cykelspåret' bordje aan waarvan de sticker verwijderd is maar door de plaatsing van deze bordjes kan ik gelukkig nog wel de te juiste richting afleiden. Reden van het veelvuldig verwijderen is mij een raadsel. Fietsertje pesten verwacht je namelijk eerder in de grote steden. Op een gegeven moment gaat het asfalt over in een onverharde weg die door de droogte momenteel net zo aanvoelt als verhard (zowel qua structuur als vlakheid). In Skee vermeldt het gidsje dat je hier de E6 kunt oversteken om daarna de spoorbaan over een provisorische overgang te passeren. Helaas is men de kruising dusdanig aan het veranderen dat het er op lijkt dat deze doorgang de renovatie niet te hebben overleeft. Gelukkig vind ik een alternatief door toch even linksaf de drukke E6 op te gaan waarna ik even voorbij het treinviaduct een een bord aantref richting Bålen. Deze weg loopt met een grote lus weer onder de weg door terug, zodat je weer schuin tegenover de kruising uitkomt maar dan aan de goede kant van het spoor. Waarschijnlijk zal men in de toekomst deze E6 kunnen vermijden door de aanleg van een fietspad parallel aan de drukke weg. Nabij Strömstad begint de route weer flink omhoog en omlaag te gaan. Een korte wegomleiding door het bos brengt mij uiteindelijk op de kustweg. Hier treft ik de ene camping na de andere aan en allemaal even druk. Ik besluit dan ook mdoor te fietsen richting de haven om te zien of ik direct de boot naar Noorwegen kan pakken. Eenmaal bij de haven zie ik dat de boot er nog ligt maar word ik toegang gewijgerd omdat men over 5 minuten gaan varen. Onderwijl is men nog drukdoende een aantal auto's naar binnen te rijden waardoor deze weigering als behoorlijkonrechtvaardig ervaar. Men wijkt echter niet van het standpunt en een kwartier later vaart de boot uit en blijf ik enigszins ontgoocheld achter op de kade. Het geboden alternatief om 3 uur te wachten op de volgende boot lijkt mij geen aanvaartbare optie. Dan moet ik immers nog laat op de avond een camping gaan zoeken in Noorwegen (nadat ik eerst een bank heb gelokaliseerd voor wat pegels). Nee, dan maar omdraaien en kijken of ik op een van die drukke campings een plek kan vinden. De tarieven op de campings zijn hier bijna het drievoudige van die van gisteren. En dan blijkt dat je voor het douchen ook nog extra moet betalen. Over oplichting gesproken. Wat dat betreft vind ik het niet erg dat ik morgen Zweden weer verlaat.

TOP

Datum:30 juni 2009
Van:Strömstad
Naar:Helgeroa (N)
Camping:Blokkebukta Camping
Afstand:56 km

De verbinding Strömstad-Sandefjord  met de MS Bohus.












TOP

Datum:1 juli 2009
Van:Helgeroa
Naar:Ørvik (Stabbestad)
Camping:Kragerøfjorden Camping
Afstand:111 km














TOP

Datum:2 juli 2009
Van:Ørvik (Stabbestad)
Naar:Arendal
Camping:Nidelv Brygge Og Camping
Afstand:97 km

TOP

Datum:3 juli 2009
Van:Arendal
Naar:Åros
Camping:Åros Feriesenter AS
Afstand:117 km

TOP

Datum:4 juli 2009
Van:Åros
Naar:Lyngdal
Camping:Kvavik Camping AS
Afstand:95 km

TOP


Week 4

Datum:5 juli 2009
Van:Lyngdal
Naar:Svindland
Camping:Svindland Camping
Afstand:72 km

TOP

Datum:6 juli 2009
Van:Svindland
Naar:Egersund
Camping:Hauen Camping
Afstand:88 km

TOP

Datum:7 juli 2009
Van:Egersund
Naar:Sola
Camping:Ølberg Camping og Friområde
Afstand:154 km

TOP

Datum:8 juli 2009
Van:Sola
Naar:Haugesund
Camping:Camping Haraldshaugen NAF
Afstand:94 km

TOP

Datum:9 juli 2009
Van:Haugesund
Naar:Leirvik
Camping:Birkeland Camping
Afstand:79 km

TOP

Datum:10 juli 2009
Van:Leirvik
Naar:Bergen
Camping:Midttun Motell & Camping
Afstand:81 km

TOP

Datum:11 juli 2009
Van:Bergen
Naar:Kirkwall (GB)
Camping:Pickaquoy Caravan & Camping Park
Afstand:30 km

TOP


Week 5

Datum:12 juli 2009
Van:Kirkwall
Naar:Dunnet
Camping:Dunnet Bay Caravan Club Site
Afstand:59 km

TOP

Datum:13 juli 2009
Van:Dunnet
Naar:Lairg
Camping:Woodend Caravan & Camping Site
Afstand:155 km

TOP

Datum:14 juli 2009
Van:Lairg
Naar:Inverness
Camping:Bught Caravan Park and Campsite
Afstand:128 km

TOP

Datum:15 juli 2009
Van:Inverness
Naar:Findochty
Camping:Findochty Caravan Park
Afstand:143 km

TOP

Datum:16 juli 2009
Van:Findochty
Naar:Stonehaven
Camping:Queen Elizabeth Caravan Park
Afstand:142 km

TOP

Datum:17 juli 2009
Van:Stonehaven
Naar:St. Andrews
Camping:Bowmore B&B
Afstand:138 km

BBC NEWS:
By 17th, the focus of the persistent heavy rain had moved to north-east England and the Scottish Borders. Rainfall totals approached 100mm in places, with 116mm at Alston, Cumbria in the 48 hours from 16th to 17th.
The greatest impact was seen seen over north-east England with a number of properties flooded, disruption to road and rail transport and interruptions to power supplies.


De maand juli zal in Engeland en Wales de boeken in gaan als de natst geregistreerde periode sedert tientallen jaren (zoals ook goed te zien is in onderstaande grafiek).

Dubbel klik om statistiek te vergroten.

Afknapper: Kinkell Braes Caravan Park in St. Andrews. 's Avond om 20:00 uur, stort regen, 13 °C, straffe wind en door en door nat maar geen plaats voor een fietser met een tentje ter grote van een postzegel met als reden dat ik niet had gereserveerd. Plaats of niet, regels zijn regels. Na mij werd om de zelfde reden een Frans echtpaar met nota bene een auto vol met kinderen om een zelfde reden de toegang geweigerd. Kampbeheerder is simpelweg een grote hufter en absoluut ongeschikt voor de job.

TOP

Datum:18 juli 2009
Van:St. Andrews
Naar:Musselburgh
Camping:Drummohr Holiday Park
Afstand:110 km

TOP


Week 6

Datum:19 juli 2009
Van:Musselburgh
Naar:-
Camping:Drummohr Holiday Park
Afstand:-

TOP

Datum:20 juli 2009
Van:Musselburgh
Naar:Berwick upon Tweed
Camping:Seaview Caravan Club Site
Afstand:99 km

TOP

Datum:21 juli 2009
Van:Berwick upon Tweed
Naar:Dunstan
Camping:Proctors Stead Caravan & Camping Park
Afstand:83 km

TOP

Datum:22 juli 2009
Van:Dunstan
Naar:Westview
Camping:Crimden House Farm
Afstand:120 km

TOP

Datum:23 juli 2009
Van:Westview
Naar:Whitby
Camping:Folly Gardens
Afstand:98 km

TOP

Datum:24 juli 2009
Van:Whitby
Naar:Hornsea
Camping:Sandhurst Guest House B&B
Afstand:153 km

TOP

Datum:25 juli 2009
Van:Hornsea
Naar:Barton upon Humber
Camping:Silver Birches Caravan Park
Afstand:68 km

TOP


Week 7

Datum:26 juli 2009
Van:Banton upon Humber
Naar:Woodhall Spa
Camping:Woodhall Spa Camping & Caravanning
Club Site
Afstand:137 km

TOP

Datum:27 juli 2009
Van:Woodhall Spa
Naar:St. John's Fen End
Camping:Virginia Lake Caravan Park
Afstand:119 km

TOP

Datum:28 juli 2009
Van:St. John's Fen End
Naar:Little Snoring
Camping:Crossways Caravan & Camping Park
Afstand:109 km

TOP

Datum:29 juli 2009
Van:Little Snoring
Naar:Bungay
Camping:Outney Meadow Park
Afstand:93 km

Muntjakhert

TOP

Datum:30 juli 2009
Van:Bungay
Naar:Waldringsfield
Camping:The Moon & Sixpence
Afstand:102 km

TOP

Datum:31 juli 2009
Van:Waldringsfield
Naar:Tolleshunt D'Arcy
Camping:Wilkin & Sons' (private) Caravan Park (not listed)
Afstand:110 km

TOP

Datum:1 augustus 2009
Van:Tolleshunt D'Arcy
Naar:Hadley
Camping:Friends (Keith & Pauline)
Afstand:54 km

TOP


Week 8

Datum:2 augustus 2009
Van:Hadley
Naar:-
Camping:Friends (Keith & Pauline)
Afstand:-

TOP

Datum:3 augustus 2009
Van:Hadley
Naar:-
Camping:Friends (Keith & Pauline)
Afstand:-

TOP

Datum:4 augustus 2009
Van:Hadley
Naar:Harwich
Camping:St. Christopher's Place B&B
Afstand:127 km

TOP

Datum:5 augustus 2009
Van:Harwich
Naar:Hoek van Holland
Camping:Camping Hoek van Holland
Afstand:5 km

TOP

Datum:6 augustus 2009
Van:Hoek van Holland
Naar:Utrecht
Camping:thuisbasis
Afstand:123 km

TOP



Week 1 (2010)

Datum:21 augustus 2010
Van:Utrecht
Naar:Hoek van Holland
Camping:Camping Hoek van Holland
Afstand:109 km

TOP

Datum:22 augustus 2010
Van:Hoek van Holland
Naar:Ramsey
Camping:Farm Cottage B&B
Afstand:10 km

TOP

Datum:23 augustus 2010
Van:Ramsey
Naar:Little Baddow
Camping:Retreat Farm
Afstand:102 km

TOP

Datum:24 augustus 2010
Van:Little Baddow
Naar:Bean
Camping:Friends (Ian & Sue)
Afstand:152 km

TOP

Datum:25 augustus 2010
Van:Bean
Naar:Dover
Camping:Victoria Guest House B&B
Afstand:103 km

TOP

Datum:26 augustus 2010
Van:Dover
Naar:Audruicq
Camping:Camping Les Pyramides
Afstand:72 km

TOP

Datum:27 augustus 2010
Van:Audruicq
Naar:Blankenberge
Camping:Camping Bonanza
Afstand:130 km

TOP

Datum:28 augustus 2010
Van:Blankenberge
Naar:Ulvenhout
Camping:
Afstand:168 km

TOP

Datum:29 augustus 2010
Van:Ulvenhout
Naar:Utrecht
Camping:thuisbasis
Afstand:110 km

TOP




  Nordseeküstenradweg, deel 2

Fietskaart van Denemarken

Cykelsparet Bohuslan - Goteborg naar Noorse grens

Sykkelguide Nordsjoruta - Halden naar Kristiansand

NN1E Aberdeen to John o’ Groats, Orkney & Shetland;

NN1 Fakenham to Harwich